Lederens udfordringer
Tim Skov ser det som en naturlig ledelsesopgave at sørge for, at medarbejderne har det godt og trives på arbejdspladsen: ”Vi taler sammen hver dag, når vi ses. Og så er det jo de almindelige emner som hvordan går det?, har du arbejdsopgaver nok? osv. Men nu hvor man ser, hvordan det går i Syrien, spørger jeg også Waseem, hvordan det går med hans familie. Her bruger vi tit Google Translate for at være lidt mere præcise – eller vi har en tolk med.” I det hele taget handler det om at være nærværende overfor IGU-eleverne, ligesom man skal være overfor andre medarbejdere. Tim Skov fortæller, at Waseem f.eks. har fået arbejdstid til at tale med sin familie over Skype på Syriske helligdage.
Både sprog og kultur er forstyrrende elementer. Noget af det, som Tim Skov har oplevet, er de situationer, hvor han spørger en IGU-elev, om han har forstået budskabet: ”Vi kender det jo godt fra os selv. Man er jo ærekær, og så svarer man måske bare ja-ja - og spørger en kollega senere. Jeg har rejst meget, og mange gange spørger man om vej, og man får altid vist en vej, for ingen vil sige, at de ikke ved det. I Danmark vil man sige, at det er jeg ked af, at jeg ikke kan – jeg ville meget gerne”. Tim Skov siger, at denne erkendelse også kan føres over på jobbet.