Svendborg Brakes: Opstil krav og forventninger
Arbejdspladsen har nogle krav og forventninger til din nye kollega. Gør dem forståelige og forklar baggrunden for dem. I filmen på denne side kan du høre om, hvordan Svendborg Brakes stiller krav og forventninger til de unge.
Læs mere om: Opstil krav og forventninger
Hvad siger loven?
Oplæring og instruktion skal være en del af modtagelsen af nye medarbejdere. Arbejdsmiljølovgivningen indeholder regler for oplæring og instruktion. Kravene afhænger af, hvad jeres arbejdsområde og -opgaver er, og hvad jeres APV viser. Læs om arbejdsgiver og ansattes pligter hér.
Tjekliste - god modtagekultur
BFA Byg og Anlæg har udarbejdet en tjekliste til, hvad du som virksomhed skal tage hensyn til, når du ansætter en ny medarbejder. Tjeklisten omfatter bl.a. forventningsafstemning, introduktion til nye kolleger, plan for modtagelsen og opfølgning.
Når du skal modtage en ny medarbejder
De gode råd, opmærksomhedspunkter og ideer, som er beskrevet i det følgende, retter sig fortrinsvist til mester og den person, som mester evt. har udpeget til at stå for modtagelsen af en ny medarbejder. Henvender sig til HR- eller arbejdsmiljøafdelinger samt arbejdsmlijørepræsentanter, som indgår i at planlægge modtagelsen af unge.
Tillidsrepræsentant Finn Jepsen: "Det første krav, vi stiller til dem, er, at de møder om morgenen. Så skal vi nok sørge for resten. Det er vigtigt, at man ser sig for i produktionen, for der er så mange faremomenter. Vi kan ikke forvente, at de kan det i forvejen"
Elektrikerlærling Jeppe Albertsen: "Folk var imødekommende, og det virkede som om de var vant til at få nye folk ind. Det var egentlig en fed start. De har regler om at møde til tiden og alle de andre regler. De har et højt sikkerhedsniveau, og det arbejde man laver, skal være lavet ordentligt!"
Produktionsassistent Henrik Friborg Christensen: "Vi forventer, at de møder ind, er nysgerrige og friske på at give den en skalle. Forventningen er også, at de har lyst til at lære noget om de produkter, de skal arbejde med, hvad de er til og hvor de blive brugt henne i verden"
HR-Director Charlotte Stigkjær Jacobsen: "Inden den unge starter, går vi en tur i virksomheden. Så kan de se, om det er et sted, de kan føle sig tilpas i. Der er en forventningsafstemning om, hvorvidt man føler sig i stand til at lave disse opgaver efter en instruktion. Og om man har mod på det"