Logo

Samarbejdsnævnet

Find konsulent Opret et samarbejdsudvalg
Tilbage
Cases Unge

Svendborg Brakes: Opstil krav og forventninger

Arbejdspladsen har nogle krav og forventninger til den nye kollega. Gør dem forståelige og forklar baggrunden for dem. I filmen på denne side kan du høre om, hvordan Svendborg Brakes stiller krav og forventninger til de unge.

Watch video with English subtitles
Ung mand som er lærling hos Svendborg Brakes

Svendborg Brakes har krav og forventninger, og sætter sikkerheden højt.

I filmen møder du Elektrikerlærling Jeppe Albertsen, tillidsrepræsentant Finn Jepsen, Produktionsassistent Henrik Friborg Christensen og HR-Director Charlotte Stigkjær Jacobsen som fortæller om krav om forventninger til nye unge kollegaer og forklarer baggrunden for dem.

 

 

"Inden den unge starter, går vi en tur i virksomheden. Så kan de se, om det er et sted, de kan føle sig tilpas i. Der er en forventningsafstemning om, hvorvidt man føler sig i stand til at lave disse opgaver efter en instruktion. Og om man har mod på det"

Charlotte Stigkjær Jacobsen

HR-Director

 

Hvad siger loven?

Oplæring og instruktion skal være en del af modtagelsen af nye medarbejdere. Arbejdsmiljølovgivningen indeholder regler for oplæring og instruktion. Kravene afhænger af, hvad jeres arbejdsområde og -opgaver er, og hvad jeres APV viser. Læs om arbejdsgiver og ansattes pligter i nedenstående link.
Udgivet af BFA, Bygge & Anlæg

 

"Det første krav, vi stiller til dem, er, at de møder om morgenen. Så skal vi nok sørge for resten. Det er vigtigt, at man ser sig for i produktionen, for der er så mange faremomenter. Vi kan ikke forvente, at de kan det i forvejen"

Finn Jepsen

Tillidsrepræsentant

 

Tjekliste - God modtagerkultur

BFA Byg og Anlæg har udarbejdet en tjekliste til, hvad du som virksomhed skal tage hensyn til, når du ansætter en ny medarbejder. Tjeklisten omfatter bl.a. forventningsafstemning, introduktion til nye kolleger, plan for modtagelsen og opfølgning.
Udgivet af BFA, Bygge & Anlæg

 

Når du skal modtage en ny medarbejder

De gode råd, opmærksomhedspunkter og idéer, som er beskrevet i det følgende, retter sig fortrinsvist til mester og den person, som mester evt. har udpeget til at stå for modtagelsen af en ny medarbejder. Henvender sig til HR- eller arbejdsmiljøafdelinger samt arbejdsmlijørepræsentanter, som indgår i at planlægge modtagelsen af unge.
Udgivet af BFA, Bygge & Anlæg


 

Relaterede artikler, cases & materialer