Logo

Samarbejdsnævnet

Find konsulent Opret et samarbejdsudvalg

Ofte stillede spørgsmål

Priser og honorar

Vejledning fra konsulenterne er gratis for virksomheder som er medlem af Dansk Arbejdsgiverforening, og det gælder også ved besøg fra konsulenterne.

Honoraret er p.t. 368 kr. uden for normal arbejdstid (i 2017 var honoraret kr. 321). Der er ingen regler for ”uden for normal arbejdstid”, idet normal arbejdstid kan være forskellig fra virksomhed til virksomhed, og den defineres af virksomheden. Hvis der er tvivl om hvad normal arbejdstid er i din virksomhed, kan det tages op med tillidsrepræsentanten eller i samarbejdsudvalget.

Oprettelse af SU

Hvis en virksomhed beskæftiger 35 ansatte og derover inden for samme geografiske enhed er virksomheden forpligtet til at oprette et samarbejdsudvalg, såfremt enten arbejdsgiver eller de ansatte anmoder om at få etableret et samarbejdsudvalg.

Afhængig af virksomhedens størrelse skal der vælges repræsentanter for arbejdsgiverside og for de ansatte i virksomheden, som er en forudsætning for at få etableret SU.

Et selvstændigt SU er ofte den bedste løsning, da opgaveløsningen er forskellig fra arbejdsmiljøorganisationen, men udvalget kan kombineres med arbejdsmiljøorganisationen, når forhold taler for det, fx når der er stort sammenfald af personer i de to organer.

Medlemmer af SU

Overenskomstmæssigt valgte tillidsrepræsentanter er fødte medlemmer af samarbejdsudvalget.

Medlemmer af samarbejdsudvalgets gruppe b, der ikke i forvejen nyder beskyttelse som tillidsrepræsentanter, skal ved afsked fra virksomheden, ud over det i den kollektive overenskomst eventuelt fastsatte varsel, gives 6 ugers opsigelsesvarsel. Det længere varsel kan dog højst svare til opsigelsesvarslet for en tillidsrepræsentant inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område.

Hvordan kommer SU godt fra start

Det er vigtigt at være bevidst om, hvilke opgaver og temaer, som behandles hvor. Samarbejdsudvalget varetager hensynet til medarbejdernes trivsel og virksomhedens konkurrenceevne på et mere overordnet niveau og behandler ikke enkeltsager. Arbejdsmiljøorganisationen behandler arbejdsmiljøspørgsmål og pligter efter arbejdsmiljøloven.

Virksomheden skal informere Samarbejdsnævnets sekretariat, når der er oprettet et SU. Husk også at informere sekretariatet, hvis I har nedlagt et SU.

Kontakt sekretariatet

Uenighed

Såfremt der på en virksomhed inden for Samarbejdsaftalens område opstår uenighed om aftalens forståelse eller anvendelse, skal uoverensstemmelsen altid først søges bilagt ved lokal drøftelse i virksomhedens samarbejdsudvalg. 

Såfremt I ikke ved lokale drøftelser lykkes at tilvejebringe enighed, kan hver af parterne indbringe sagen for Samarbejdsnævnet.

Hvad kan SU få hjælp med

Ja – samarbejdskonsulenterne yder bistand til både ledelse og tillidsrepræsentanter i virksomhederne om alle samarbejdsspørgsmål, herunder om fornyelse af samarbejdet.

En af samarbejdskonsulenternes opgaver er netop at medvirke til, at arbejdet i samarbejdsudvalgene kan skabe værdi for både virksomheden og medarbejderne.

 Ja – samarbejdskonsulenterne står til disposition med råd og vejledning ved såvel etableringen af samarbejdsudvalg som ved spørgsmål vedrørende det daglige samarbejde.